Brødrene Dahl valgte pallelogistikk fra SmartRetur

– Vi har fått mye bedre kontroll og forutsigbarhet

Som Norges ledende VVS grossist har Brødrene Dahl et bredt produktspekter som de leverer direkte til dyktige rørleggere over hele Norge. Fra januar 2018 utvidet de sitt samarbeide med SmartRetur som nå har det fulle ansvaret for grossistens pallelogistikk.

– SmartRetur innhenter alt av palletyper som våre leverandører bruker for å levere til vårt sentrallager på Langhus, forklare Inbound Logistics Manager Carsten Pieper. SmartRetur samler alt dette på sitt lager der de sorterer, rengjør og eventuelt reparerer emballasjen.

Pieper mener Brødrene Dahl kraftig har redusert svinn og avfall, samtidig som de har fått full oversikt over palleforbruket.

– Pallene repareres opp til A kvalitet, der SmartReturs automatiske sorteringsanlegg veier og måler pallene slik at mangler blir funnet og eventuelle spiker og liknende fremmedelementer blir fjernet. Dette øker kvaliteten på leveransen til kunden, men sikrer også sikkerheten for oss og dem. Alle paller vi bruker må kort sagt være 100%, også på grunn av automasjonsanlegget vi bruker, sier Carsten Pieper.

SmartRetur kjøper tilbake alle pallene som er til overs eller er av feil kvalitet, i tillegg til at en del paller saldoføres mot forskjellige leverandører av Brødrene Dahl. Spesialpall ble tidligere fakturert enkeltvis av grossisten, nå samler SmartRetur dette opp og returnerer de til leverandøren ved fullt lass. Noe som er enklere for alle parter.

Men i tillegg til rydding og sortering er det web-løsningen som har gjort forskjellen for Brødrene Dahl.

– Vi kan følge forbruket og trekke ut rapporter på alle kjøp, salg og kommisjonssaldoer. Det er god økonomi. Og sist men, ikke minst har dette gjort at vår bruk av trevirke blir mer optimalisert og vi enklere kan følge vår strenge miljø policy, avslutter Inbound Logistics Manager hos Brødrene Dahl Carsten Pieper.